SEO-tips för e-handlare

Om du arbetar, eller vill arbeta inom e-handel vet du säkert att det är viktigt att synas på Google för att lyckas.

Av den anledningen ger vi dig här 5 tips som maximerar dina möjligheter för att din e-handelssajt såväl ska få mer trafik som fler försäljningar.

5 SEO-tips inom e-handel

  1. Skriv bra kategoritexter.
  2. Skriv bra produkttexter.
  3. Undvik duplicerat innehåll.
  4. Ta fram lämpliga nyckelord.
  5. Internlänka på rätt sätt.

Nedan berättar vi mer om de tips som vi precis talat om i större detalj.

  1. Utforma dina kategoritexter på ett bra sätt

Kategoritexter är ett textstycke som e-handlare har på sina kategorisidor där till exempel alla datorer eller alla tv-apparater presenteras. Viktiga mål med kategoritexter inkluderar att din e-handel ska ranka bättre på Google, men även att besökarna ska få bra hjälp och således välja att konvertera.

Om du vill veta mer om hur du skriver bra kategoritexter som rankar har SEO-byrån SEO-texter.se en bra guide som vi tycker är hjälpsam.

Länk till guiden om kategoritexter: https://seo-texter.se/kategoritexter/

  1. Utforma dina produkttexter på ett bra sätt

Produkttexter är den text som du hittar under produktens bild och överskrift. Bra produkttexter ska vara såväl informativa som uppmanande till köp, men tänk samtidigt på att produkttexter inte ska vara för ”säljiga”, för då kan kunden i värsta fall känna sig lurad och köpa samma sak hos en konkurrent.

  1. Du ska passa dig för duplicerat innehåll

Duplicerat innehåll är textinnehåll som finns på fler sajter än just din webbsida. Google gillar inte duplicerat innehåll på grund av att de texterna inte ger besökaren något större värde. Allt produkttexten säger i det fallet är det som tillverkarens copywriters skrivit ihop.

Så summa summarum; undvik att ta tillverkarens texter rakt av. Skriv om produkttexterna så att de blir unika och värdeskapande i stället, då har du riktigt bra förutsättningar att sälja fler produkter än förut.

  1. Gör nyckelordsundersökningar

Ta fram lämpliga nyckelord via ett SEO-verktyg såsom det Ahrefs.com erbjuder. När du inkluderar rätt nyckelord i dina kategori- och produkttexter får du mer trafik till din webbsajt, och sannolikt också fler sålda produkter.

  1. Internlänka på ett logiskt sätt

När du internlänkar till andra sidor på din e-handelssajt ska du inte använda ankartexter såsom ”klicka här” eller ”läs mer om produkten”. Använd en tydlig ankartext så att såväl Google som besökarna blir glada.

Besökarna gillar att de förstår var de hamnar, och Google gillar att du berättar vad delsidan du länkar till faktiskt innehåller.

Så om du länkar med ankartexten ”tv-apparater” till en delsida där du säljer tv-apparater, då kommer du ranka bättre på Google för just den sökfrasen.