Undersökningar visar att när vi får ett stort urval av produkter att välja mellan inom samma produktgrupp tenderar vi att inte välja alls, vi handlar alltså inte ens de fallen. Går vi i en livsmedelsbutik och ska köpa t.ex. marmelad är utbudet ofta väldigt stort i form av olika storlekar på burkar, smaker och priser. Det är då lättare för oss att undvika köpet, eftersom vi egentligen inte är säkra på vad vi vill ha.
Denna tendens tror jag går att spåra även inom e-handel. Vissa e-butiker man besöker har ett alldeles för stort utbud. Vet vi inte precis vilken modell av vilken vara vi är ute efter, så är det enklare att undvika köpet, och kanske gå till en konkurrent.
Jag tror att alla e-butiker kan utan problem ta bort 50% av produkterna i utbudet. Istället kan man satsa på att få ner priserna på de varor man väljer att ha kvar. Detta gör att man med ganska enkla medel kan både öka försäljningen och marginalen, och således göra en större vinst.