Tänk på leveransen

I takt med att allt fler butiker startar upp på nätet blir även kraven större från kunden. När man startar sin e-handel kommer distributionen att öka våldsamt snabbt. Man måste därför vara väldigt noga med att kunna hålla det man lovar. Säger man att man kan leverera dagen efter så måste man göra det, annars får e-handeln motsatt effekt.

Tänk även på att kunderna kräver att få varorna snabbare. Denna ribba är satt av e-handlare vars rykte, och största fördel är snabb leverans. Du måste kunna nå upp till ribban som sätts av e-handlare där ute, annars blir du frånåkt med en gång!

En e-handelsaktör som verkligen tänker på leveransen är The White Plot. Med eget lager ser de till att beställningarna packas och skickas snabbt. När paketet anländer till kund möts de av snyggt presenterade produkter och förstklassiga produktförpackningar.

Bibehållet intresse för din e-handel

Att man som besökare av en webbplats till slut tappar intresset för att göra återbesök om inget händer är självklart. Nästan lika självklart är det att man som ägare till en webbplats tillslut tappar intresset för att sköta underhåll och uppdatering. Lite nyhetens behag, kanske? Man lägger det allt lägre på prio-listan och tappar tillslut motivationen att uppdatera sidan med nyheter och annat innehåll. Jag har sett det antalet gånger och jag själv är inget undantag.

Vikten av en webbplats blir allt större. Därför ökar även vikten av att kunna bli hittad. Hittad blir man nästan bara om man har frekventa uppdateringar med relevant information.

Ibland sprudlar motivationen och innovationen, ibland är man helt tom och funderar på om man verkligen valt rätt bransch, så kommer det alltid att vara. Hur gör man då för att inte tappa intresset för att uppdatera sin webbplats? Till att börja med måste man bestämma sig för en dag i veckan då man avsätter minst en timma för att uppdatera sidan. Det är inte mycket tid, men ger mycket mer än man kan ana. Med tiden kanske du kan avsätta en timma två dagar i veckan.

I min mening anser jag det är viktigare att man uppdaterar än vad man faktiskt skriver om, även om det måste ha viss relevans. När man väl sätter sig för att göra sin uppdatering bör man ha klart för sig vad man ska skriva om. Förarbetet ska ske under veckan innan. Låt en tanke skapas, frodas och omsättas i ord, detta görs som bäst när man inte behöver sitta och skriva. Man kanske är ute på en promenad, krattar gräs, eller försöker somna. Ett tips är att ha en pappersbit eller ett fickmemo med sig, som man kan ta fram när det är dags för skrivandet.

Men till att börja med; avsätt tid. Boka redan nu in en timma nästa vecka då du ska uppdatera din sida!

Intryck sätter sig!

Jag kan inte nog påpeka hur viktigt det är med kundbemötande och kundservice. Att som ansiktet utåt på ett företag vara trevlig, hjälpsam, förstående, sympatisk etc etc är bland det viktigaste när det gäller handel.

För mer än 10 år sedan besökte jag, tillsammans med några vänner, en bilaffär i Piteå. Vi var vid tillfället ca 18-19 år. Vi gick runt i hallen och tittade på de fina bilarna och drömde oss bort lite. En försäljare lunkar förbi och säger i förbifarten; ”ja killar, drömma kan man ju alltid!”. Han menade säkerligen inte att vara nedlåtande, men det var han. Ett sånt intryck gör att jag, mer än 10 år senare, valde att inte närma mig den bilaffären när jag nu i höstas skulle köpa bil. Inte nog med det, så vet de flesta i min närhet om denna situation. Jag var heller inte ensam om situationen, vi var FEM grabbar. Det kan i slutändan kosta bilaffären en hel massa affärer!

Du som säljare kan aldrig veta kundens eller besökarens ekonomi eller avsikter. Du måste därför behandla alla besökare som potentiella storkunder, annars kan det kosta dig framtida affärer.